Livet i en befästningsstad under Svenska tiden
Livet i en befästningsstad under Svenska tiden
På 1700-talet var det nog nästan ingen som tänkte sig att Finland skulle kunna vara ett eget land. Det som i dag är Finland hade hört till Sverige så länge det funnits ett enhetligt svenskt kungadöme. Den svenska tiden syntes i alla delar av samhället. I Finland följde man svenska lagar, byggde städer enligt svensk modell, och organiserade samhället på samma sätt som man gjorde i Sverige. Finlands geografiska läge var ändå annorlunda. Finland var en gränstrakt, och närheten till Ryssland gjorde att den Svenska armén fanns här för att skydda gränsen österut.
I det här materialpaketet får du bekanta dig med minnen från den svenska tiden i staden Lovisa, som grundades år 1745 som en befästningsstad vid Sveriges dåvarande östgräns. Du får lära dig om hur och varför staden uppstod, vem som levde och arbetade i en svensk stad i Finland på 1700-talet och hur den svenska tiden syns i de föremål som finns bevarade i Lovisa stads museums samlingar.
Tavoite:
Lågstadiet
Vi undersöker utvecklingen i Sverige under 1600-1700-talet. Eleverna lär sig förstå olika historiska källor, förstå motiv bakom mänskligt handlande och gestalta orsak och verkan för de händelser och fenomen som ägt rum i historien. Eleverna övar sig att se kontinuitet i historien, söka orsaker till förändringar och förklara människors handlande.
Gymnasiet
Vi fördjupar oss i utvecklingslinjerna för Finlands historia och deras samband med utvecklingen i Norden och Östersjöområdet. VI lär oss att förstå hur man levde i stånds- och lantbrukssamhället. Vi förstår förändringarna i Finlands ställning och reformerna i slutet av den svenska tiden.
Oppiaineet
- Historia
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 3-4
- S5 Suomi osana Ruotsia
- Vuosiluokat 3-4
- Sisältöalueet
Oppiaineet
- Historia
- Moduulit
- Ruotsin itämaasta Suomeksi
- Moduulit
Lågstadiet
- Undersök Sveriges karta från år 1747
- Hittar du din egen hemort? Finns den redan på den här kartan? Om inte, varför?
- Hur många finska städer hittar du?
- På vilka sätt är gränserna mellan de olika länderna annorlunda än i dag?
En högupplöst bild av kartan finns under den här länken
- Undersök Drottning Lovisa Ulrikas porträtt
Vilka är de kungliga symbolerna? Försök hitta något i målningen som skvallrar om att Lovisa Ulrika är en kunglighet.
Vad är Sveriges symboler? Försök hitta något på målningen som skvallrar om att målningen kommer från Sverige. (Tips: Titta också på ramen)
- Vilket yrke passar inte in?
I en stad behövdes människor med olika yrken. Undersök paketets material, och läs anteckningarna. Vilket yrke fanns inte i 1700-talets Lovisa? Varför?
- tenngjutare, silversmed, skeppsredare, snickare, fotograf, soldat, urmakare
Gymnasiet
I materialpaketet kan man hitta fenomen som är typiska för 1700-talet. Bekanta dig med materialet och läs anteckningarna. Fundera på följande teman och svara på frågorna:
- Krigshistoria. På 1700-talet försiggick många krig mellan Ryssland och Sverige. Grundandet av Lovisa hänger starkt ihop med krigshotet.
- Hur förberedde sig Sverige för krig efter Åbofreden 1743?
- Hur syns krigshistorien ännu i stadsbilden i Lovisa?
- Merkantilism. Sveriges ekonomiska linje under 1700-talet präglades av idén om att handeln bör regleras för att gynna det inhemska välståndet och att yrkesutövning bör skyddas mot konkurrens genom ett monopolsystem.
- Vilken var Sverige viktigaste exportprodukt på 1700-talet? Hur syns den här produkten i Lovisas historia?
- Bekanta dig med anteckningarna. Vilka importvaror nämns? Hur försökte man minimera importen? Vilken var den viktigaste importvaran?
- Stadens hantverkare organiserades i ett skråsystem som gav dem ensamrätt att utöka sitt yrke. Hur många hantverksyrken hittar du i materialet?
- Upplysningen. 1700-talets stora filosofi var tanken om upplysningen, om att människan har ett förnuft och att samhället kunde utvecklas till det bättre. Vetenskapen och konsten präglades starkt av upplysningens tankar. Det svenska kungahuset tog till sig många av upplysningens idéer.
- Drottning Lovisa Ulrika intresserade sig för konst och vetenskap. Men kanske allra mest ville hon att Sverige skulle ledas av en upplyst despot. Men hon lyckades inte genomföra en statskupp för att uppnå detta. Vad innebär termen ”Upplyst despot”?
- Under Gustav III tid skapades en ny inredningsstil som avspeglar den ljusa och rena upplysningstidens ideal. Undersök stolen som du hittar i materialet och läs anteckningen. Vad kallas stilen och varifrån fick den sina intryck? Vilka typiska drag kan du upptäcka i den här stolens formgivning?
- Under upplysningstiden ökade intresset för exotiska länder, i takt med att allt fler europeiska länder tog över kolonier i andra världsdelar. Undersök efterrättskoppen som finns i materialpaketet och läs dess anteckningar. Varifrån har koppens formgivning fått sina influenser? Och varifrån kommer motiven i dekorationen?