Figurer på tyget
Figurer på tyget
Ett tryckt tyg skapas när ett repetitivt mönster trycks på det. Figuren kallas för mönster. Finlands textiltrycksindustri föddes år 1861, när Forssa Ab grundade ett textiltryckeri i anslutning till sitt väveri. Finlayson-Forssa Ab, som fortsatte textiltryckeriverksamheten år 1951, inrättade en designateljé vid Forssa bruk. Designer som arbetade i ateljén hade antingen fått en konstutbildning eller blivit utbildade på fabriken. Trycktextilierna trycktes på appreteringsanläggningen i Forssa, packades och transporterades för försäljning.
Den storindustriella textilindustrin i Finland är ett minne blott. Bara tid och minnen passerar genom tryckerihallarna i Forssa. Något är fortfarande kvar: hundratusentals tygprover bevarade i museet och skisser till mönster som producerades förr i tiden. De avslöjar vilken typ av tryckta gardiner, dukar, lakan, duschdraperier och andra dekorativa tyger som användes i finländska hem tidigare – och vilka slags tryckta mönster som användes i Finland vid olika tidpunkter.
Sisältö:
Mönstrens stad
Mönstrens stad
Tavoite:
Lågstadiet
Att lära känna olika bildkulturer samt observera och identifiera dem genom tryckta tygmönster. Att förstå betydelsen av ytstrukturer i mänsklig kultur och den naturliga miljön. Att förstå designarbete och idén med skiss. Presentation av den egna bildidén både verbalt och med hjälp av olika medier. Slöjd: Att överföra den visuella idén till olika material och media. Att förstå idén med skisser som en utgångspunkt för designprocessen. Presentation av egen produkt eller arbetsidé med lämpliga metoder.
Högstadiet
Att lära känna olika decenniers visuella kulturer genom mönsterkompositionen av det tryckta tyget. Skillnaden mellan skissen och den färdiga slutprodukten. Förstå begreppet upphovsrätt och historiska bildkulturer som en källa till nytt skapande. Att förstå vikten av ytstrukturer i kultur och naturmiljö, och idén med ytdekoration. Observation och nedbrytning av vardagens visuella kultur. Slöjd: Förändringen och utvecklingen av bildidén, när man överför den från skiss till duk. Att lära känna designarbete och nyckelbegrepp inom ytdesign såsom rapporten. Presentation av den egna bildidén både verbalt och med hjälp av olika medier.
Oppiaineet
- Käsityö
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 1-2
- S1 Ideointi
- Vuosiluokat 3-4
- S1 Ideointi
- S2 Suunnittelu
- Vuosiluokat 1-2
- Sisältöalueet
- Kuvataide
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 1-2
- S2 Ympäristön kuvakulttuurit
- Vuosiluokat 3-4
- S2 Ympäristön kuvakulttuurit
- Vuosiluokat 1-2
- Sisältöalueet
Oppiaineet
- Käsityö
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S1 Innovointi
- S2 Muotoilu
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
- Kuvataide
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S2 Ympäristön kuvakulttuurit
- S3 Taiteen maailmat
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
Lågstadiet:
-
Hur skulle drömmarnas klädesplagg se ut? En jättestor collegetröja, flygande skor eller en jacka som kan användas som sovsäck eller något annat? Vilken typ av klädesplagg skulle ha mer än ett användningsändamål?
-
Hurdant mönster kunde dina kläder eller någon annan accessoar ha (skor, halsduk, väska)? Om du inte vill ha ett mönster, varför inte? Du kan fundera detta genom att rita eller göra ett bildcollage med den metod du önskar.
**Högstadiet: **
- Hur skulle en värld se ut där allt var enfärgat och saknade utsmyckning? Björkar skulle vara vita eller svarta, liksom mönstrade djur. Kläderna skulle vara enfärgade, liksom textilierna och ytorna i hemmet. När är det lugnande med enfärgat, när blir det tråkigt och fattigt på stimulans? Varför skapar människan mönster – konst?
- Ta ett foto av den offentliga plats som du gillar bäst. Det kan vara ett torg, en skolgård eller till och med framsidan av en viktig byggnad. Anteckna betydelser och historia som är förknippade med platsen. Använd dem som hjälp och designa ett offentligt konstverk till platsen: en väggmålning, en asfaltmålning, en skulptur eller ett ljuskonstverk.
Regnfräsch eller gräll
Regnfräsch eller gräll
Tavoite:
Att lära känna olika decenniers visuella kulturer genom mönsterkompositionen av det tryckta tyget. Att lära känna nyckelbegrepp inom ytdesign såsom rapporten. Förhållandet mellan skissmetoderna och ytdesignens slutprodukt och skillnaden mellan skissen och den färdiga slutprodukten. Förstå begreppet upphovsrätt och historiska bildkulturer som en källa till nytt skapande.
Oppiaineet
- Käsityö
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S1 Innovointi
- S2 Muotoilu
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
- Kuvataide
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S2 Ympäristön kuvakulttuurit
- S3 Taiteen maailmat
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
Oppiaineet
- Kuvataide
- Moduulit
- Omat kuvat, jaetut kulttuurit
- Ympäristön tilat, paikat ja ilmiöt
- Moduulit
Ammattitutkinnot
- Taideteollisuusalan perustutkinto
- Tekstiili- ja muotialan perustutkinto
-
Undersök mönsterskisser. Vilka olika tekniker har använts? Vilken skissteknik är mest intressant för dig?
-
Undersök begreppet mönsterrapport i mönsterskisser och färdiga tyger. När är rapporten svår att hitta? När är den lätt att hitta? Vad beror det på?
-
Jämför mönsterskisser och tyger gjorda med dem. Hur påverkar olika färger tygets stämning?
-
Nutida tryckta tyger, som får sin inspiration från gamla tryck, kallas retro. Välj ditt favoritmönster (skiss eller tyg) och gör en färgkarta till det. Välj en detalj (uttryckssätt eller del av ett mönster) från dina favoritmönster. Gör din egen retromönsterskiss med färger från färgkartan där du inkluderar den form eller det uttryckssätt som du väljer. Tänk på vilken typ av produkt det mönstrade tyget skulle kunna användas till och hur ekologi och koldioxidavtryck beaktas vid tillverkning och användning.