Inflytelserikt medborgarskap
Inflytelserikt medborgarskap
Med inflytelserikt medborgarskap avses människornas – till exempel just Dina – olika sätt att påverka det omgivande samhället. Rätten och möjligheten till inflytande är en viktig del av demokratin och den har tryggats i Finlands grundlag. Tack vare medborgaraktivitet har Finland utvecklats till dagens samhälle. Detta materialpaket är avsett som en introduktion till de olika formerna av medborgarinflytande i Finland. Viktiga former av medborgarinflytande är till exempel röstning, demonstrationer och olika organisationers verksamhet. Målsättningarna för medborgarinflytande kan vara såväl små och lokala som stora och globala.
Materialpaketet Inflytelserikt medborgarskap behandlar i synnerhet följande teman: det demokratiska samhället; föreningar och organisationer; demonstration och strejk; opinionsbildning; olika metoder och kanaler för inflytande. Materialet har fördelats i den ovannämnda ordningen.
Tavoite:
Att förstå medborgarinflytande som ett fenomen som byggt det finländska samhället och att bekanta sig med de aktuella kanalerna och metoderna för inflytande. Inflytande granskas både som omfattande yrkesmässig verksamhet som drivs av organisationerna och som gärningar och delaktighet av vanliga medborgare. Hur ser medborgarinflytande ut idag och hur kan var och en använda sina egna möjligheter till inflytande?
Oppiaineet
- Historia
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S2 Ihmiset muuttavat maailmaa
- S5 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
- Yhteiskuntaoppi
Oppiaineet
- Historia
- Moduulit
- Itsenäisen Suomen historia
- Moduulit
- Yhteiskuntaoppi
- Moduulit
- Suomalainen yhteiskunta
- Suomi, Eurooppa ja muuttuva maailma
- Moduulit
- Elämänkatsomustieto
- Moduulit
- Minä ja yhteiskunta
- Moduulit
- Filosofia
- Moduulit
- Etiikka
- Yhteiskuntafilosofia
- Moduulit
Ammatillisen koulutuksen yhteiset tutkinnon osat
- Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen
1. Det demokratiska samhället
Vid riksdagsvalet 2019 röstade 72,1 % av de röstberättigade, och vid kommunalvalet 2021 var valdeltagandet 55,1 %. Vid kommunalvalet 2021 använde endast omkring en tredjedel av de unga väljarna (18–24 år) sin rösträtt.
A) Förverkligas folkets vilja vid valen i Finland? Hur är det med val på andra håll i världen? Kan man påverka genom att rösta i valen?
B) Vad kan det finnas för förklaringar till de ungas låga valdeltagande? Är röstningsåldern bra som den är eller bör den ändras?
2. Demonstration och strejk
Bekanta er tillsammans med bilderna och föremålen om demonstrationer och strejker.
A) Hurdana krav hittar ni?
B) Vilka frågor skulle ni själva vara beredda att demonstrera för? Planera era egna skyltar eller slagord som man skulle kunna använda vid er egen demonstration.
C) Vad är skillnaden mellan en strejk och en demonstration?
3. Opinionsbildning
Granska materialet om opinionsbildning.
A) Fundera på vilka som påverkar era egna åsikter.
B) Vem kan påverka beslutsfattarnas åsikter och på vilka sätt?
4. Föreningsliv och olika sätt att påverka
Granska materialet om föreningslivet och de olika sätten att påverka.
A) Vad anser ni är positivt och negativt med webbaktivism? Hur skiljer sig webbaktivism från den verksamhet som föreningar bedriver?
B) Hurdana påverkanskampanjer har ni sett på sociala medier?
C) Fundera på något missförhållande som berör er och hur man skulle kunna påverka det. Vad skulle du kunna göra, om till exempel ditt närmaste bibliotek eller den busslinje som du använder är under nedläggningshot?